بیشتر بخوانید علائم خرابی گیربکس چیست؟ (5)

فهرست مطالب

اما تارا اتوماتیک با دست پرتری نسبت به قبل به میدان رقابت آمده امکاناتی نظیر، ۴ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، محدود کننده سرعت، سنسور نور و باران، آینه فتوکرومیک، ورود خروج بدون کلید و کی لس استارت، تنظیمات برقی صندلی راننده و سرنشین جلو با گرمکن،مالتی مدیا و دوربین دنده عقب، ولکام لایت، سنسور درب صندوق، زیر آرنجی ردیف جلو و عقب، تهویه مطبوع الکتریکی، آنتن کوسه ای، اپل کارپلی و اندروید اتو، سانروف و… در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی هم بعضی از امکانات ایمنی و رفاهی شاهین عبارت اند از؛ ۲ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سر بالایی، محدود کننده سرعت، کروز کنترل، مالتی مدیا ۱۰ اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک، کی لس استارت و ورود خروج بدون کلید، محدود کننده سرعت، سیستم پایش فشار باد تایر ها، سنسور نور، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو با گرمکن، شیشه های عقب دودی، سانروف، آنتن کوسه ای و… رینگ های خودرو نیز همان نمونه ۱۵ اینچی سابق است که البته امکان دارد رینگ های مشکی رنگ بر روی شاهین پلاس نصب شود. ᠎​​!


روغن موتور خودرو

همچنین شاهین در برخی تستهای مقاومت بدنه اروپایی شرکت کرده و امتیاز مناسبی به دست آورده که نشان میدهد این خودرو نسبت به سایر تولیدات داخلی استحکام ساختاری بهتری دارد. با این حال باید گفت که طراحی داخلی تارا نسبت به شاهین برای برخی مشتریان تا حدودی جذابتر به نظر برسد و جنس متریال داشبرد و رودریهای تارا نیز از شاهین کمی معرفی خودروی جدید چینی‌ها معروف به پورشه گلکسی E8 جیلی – آکادمی مالی مسعود مرغوبتر است. تارا بر اساس پلت فرم ساخته شده است که در قرار داد ایران خودرو و پژو امتیاز این پلت فرم به ایران خودرو واگذار شد و نام آن نیز بهتغییر کرد. در اصل قرار بود بهجای تارا، پژو ۳۰۱ وارد ایران شود، اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، پس از خروج آمریکا از برجام و مسدودشدن راه ورود این خودروی فرانسوی به کشور، ایرانخودرو تصمیم به طراحی و ارائهٔ یک خودروی ملی بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ گرفت و حاصل کار تارا شد. از طرف دیگر، تارا براساس پژو ۳۰۱ ساخته شده است و در آزمونهای یورو انکپ، ۳ ستاره دارد. شاهین ظاهر مدرنتر، تجهیزات بیشتر، کابین جادارتر و قیمت ارزانتری در بازار دارد درحالیکه دنا از پیشرانهٔ مطمئنتر، کابین زیباتر و بازار فروش بهتر بهره میبرد. ​​​!


همچنین کیفیت داخلی شاهین هم اصلاً تعریفی نداشته و فقط کمی از مدلهای ارزانتر ساینا و کوییک بهتر است؛ بنابراین، بهطورکلی سایپا در کابین شاهین بسیار کمکاری کرده و به همین دلیل است که نسخه کراس این خودرو یعنی آریا قرار است با داشبورد نرم ارائه شود. اما تارا طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب مقادیر زیر است؛ ۴۵۱۹×۱۹۵۳×۱۴۶۶ میلی متر و فاصله بین دو محور خودرو نیز ۲۶۵۲ میلی متر است. جعبه دنده ترتیبی امروزه در خودروها منسوخ شده اما در موتورسیکلتها هنوز هم در حال استفاده است و به دندهها به ترتیب باید تعویض شوند و برای مثال نمیتوان از دنده 1 به دنده 3 تعویض دنده کرد. گیربکس منوتیک یا نیمه اتومات یکی دیگر از انواع گیربکس خودرو است و بدین صورت عمل میکند که تعویض دنده برای راننده بسیار کارآمدتر از نوع دستی است و به صورت اتومات انجام میشود اما راننده به صورت دلخواه میتواند دندهها را زیاد یا کم کند که با استفاده از پدال شیفتر تعویض دنده انجام میشود که در انواع مختلفی دسته بندی میشود.


با این کار، خروجی موتور به ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور رسید اما همین پیشرانه به بزرگترین نقطهضعف شاهین تبدیل شد و ناکامی در بازار را به دنبال داشت. در این مقاله انواع تیپهای مختلف ۲ ماشین تارا و شاهین را از نظر ویژگیهای فنی، امکانات رفاهی و طراحی داخلی با هم مقایسه کردیم. چرخ دندهها در همه انواع گیربکس وجود دارد، با این تفاوت که جنس و تعداد آنها متغیر است. از این نوع گیربکس که در دو نوع ۵ و ۶ سرعته است در خودروهای لوکس و اسپرت استفاده میشود و بهتازگی مدل ۷ سرعته آن در اتومبیلهای اسپرت و مسابقهای به کار میرود. این هماهنگی در بین خودروهای داخلی کمنظیر است. در مقایسه با خودروهای همرده و همقیمت باز هم میتوان سراغ خودروهای چینی و کرهای بازار رفت و از طراحی نسبتاً شیک، مدرن و بینقصی بهرهمند شد. در نمونه ای که شهریور ماه رونمایی شد همان صفحه کیلومتر اولیه برروی خودرو نصب شده بود و خبری از نمونه دیجیتالی نبود. در بخش مصرف سوخت، هردو شرکت مصرفی در حدود ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر را برای سدانهای خود در حالت ترکیبی اعلام کردهاند اما در واقعیت، شاهین به دلیل پیشرانهٔ توربو بیش از دنا پلاس نیازمند بنزین سوپر خواهد بود.